Tuinlocaties

Natuurrijke tuinen en parken hebben al een lange geschiedenis in Nederland en Vlaanderen, zijn haast overal in het land te vinden en laten een opvallend ruim spectrum zien voor wat betreft vorm, inhoud, maat en ligging.

De nadruk op inheemse beplantingen en/of begroeiingen en een natuurlijke uitstraling zijn bindende factoren.

Stichting Oase inventariseert en beschrijft al sinds de late jaren '80 van de vorige eeuw natuurrijke tuinen, parken en plantsoenen.

5 categorieen onderscheiden wij in deze digitale gids:

Nieuwe vereniging

Jarenlang werden de gegevens van tal van natuurtuinen hier bijgehouden. Inmiddels is er een nieuwe vereniging, de Samenwerkende Natuurtuinen en -Parken (SNTP) opgericht. De actuele informatie over heem- en natuurtuinen is verhuisd naar de  website www.sntp.nl.Deze vereniging behartigt de belangen van zowel openbare als particuliere natuurtuineigenaren.

Op deze website worden de gegevens over de tuinen niet langer bijgewerkt.

In het kaartje zie je verschillende kleuren ballonnetjes. Deze kleuren geven aan wat voor soort tuin het is:
buurtnatuurtuinen
heem- en natuurtuinen
natuur aan huis
wilde plantenkwekerijen met voorbeeldtuin(en)