22 oktober, 14.30 - 16.00 uur
Hortus Leiden, wintercollege narcissen

Ze kunnen nog probleemloos de grond in, er zijn enorm veel soorten en cultivars - van ragfijn en piepklein tot forse trompetten, van stralend wit tot citroengeel en abrikoos. Eric Breed weet hoe je narcissen kweekt, waar ze in het wild groeien en hoe je de gewenste eigenschappen selecteert. Neem wat contant geld mee want met wat geluk heeft hij een paar bijzonderheden bij zich.
Deelname 1,50 plus entree, graag aanmelden

Zaterdag 28 oktober, 17.30 - 21.45 uur
Nacht van de nacht in Muntendam

Zaterdag 28 oktober is het weer de Nacht van de Nacht. De Heemtuin  in Muntendam organiseert een 3-gangendiner van mosterdsoep, stamppot boerenkool en pompoencheesecake. Dat klinkt goed! Het kost bijna 15 euro per persoon en als u mee wilt eten moet u zich van tevoren aanmelden bij de Heemtuin (het aantal eters is aan een maximum gebonden) via telefoon 0598-632770. U eet bij kaarslicht en onder een sterrenhemel, wie wil dat nou niet?

Na de maaltijd, tussen half zes en acht uur, gaan de Vrienden van de Heemtuin Ietse de Groot en Marten Drenth met u om 20.15 uur door de heemtuin wandelen om de nacht te beleven! Een onvergetelijke ervaring die u niet snel zal vergeten!

28 oktober, start 20.00 uur
Nacht van de nacht in Nijmegen

Sterrenkundige (astronome) Marijke Haverkorn werkt als docente / onderzoeker op de Radboud Universiteit. Zij vertelt over planeten rond andere sterren. In de afgelopen jaren zijn er meer dan 2000 planeten gevonden rond andere sterren dan de zon. De meeste van die planeten zijn compleet anders dan de planeten die we kennen uit ons eigen zonnestelsel. Die ontdekkingen roepen natuurlijk nieuwe vragen op: is er leven op sommige van die planeten? Zouden we dat leven kunnen detecteren? En hoe zou dat eruit kunnen zien? Vanuit de natuurkunde studeert Marijke op wat nodig is voor het ontstaan van leven. Er wordt ook iets verteld over het vele kunstlicht op aarde en wat dat betekent voor sterrenkundigen. Dit licht heeft ook effecten op de natuur en er wordt onderzocht of die effecten door bepaalde soorten licht klei-ner kunnen worden. Bij goed weer gaan we ook naar de sterren kijken. Marijke neemt een telescoop mee.Gratis deelname. Adres: Goffertweg 19 (ingang naast restaurant). Start om 20.00 uur. Meer informatie www.natuurtuingoffert.nl

28 oktober, 18.30 - 22.30 uur
Dromen in de nacht

Tijdens de jaarlijkse Nacht van de Nacht organiseert MAK Blokweer een avond vol spannende activiteiten. Op 28 oktober 2017 vindt dit magische Theater van de Nacht voor de negende keer plaats. Dit jaar is ons thema 'Dromen in de Nacht', en het is echt iets voor het hele gezin.

Kosten: €5,- per persoon. Reserveren is noodzakelijk.

Meer informatie en reserveren

19 november 2016 - 29 oktober 2017
Expositie Uyt Eygen Ervarentheyd

Op zaterdag 19 november 2016 is in het Zeeuws Museum in Middelburg een tentoonstelling geopend over het levenswerk van Johannes Goedaert (1617-1668). Deze stadgenoot die 400 jaar geleden is geboren, was niet alleen een kundig fijnschilder maar ook entomoloog avant la lettre.

METAMORPHOSIS NATURALIS

Terwijl Goedaert zich gedurende zijn leven bekwaamt in het fijnschilderen, wordt hij een meester in het nauwkeurig waarnemen van gedaanteverwisselingen bij vliegen, maden, rupsen en kevers. Ieder stadium - van eitje, via rups en pop tot vlinder - fascineert hem. Drieëndertig jaar lang kweekt, bestudeert, tekent en beschrijft Goedaert de wonderlijke insectenwereld. Aan het eind van zijn leven legt hij zijn ontdekkingen en bevindingen vast in zijn driedelige boek Metamorphosis Naturalis. Het bevat de vroegste vermeldingen in woord en beeld van meer dan honderd insectensoorten die voorkomen in Zeeland en Nederland. Zo legt Goedaert met zijn werk een basis voor wat later een eigen vakgebied zou worden: de entomologie. Meer informatie.

4 november, verzamelen 9.30 uur
Help de wilgen knotten in het Westland

Op zaterdag 4 november organiseert de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland een ochtend ten behoeve van het instandhouden van de knotwilgen in het Westland. Belangstellenden kunnen zich om 9:30 uur verzamelen op de parkeerplaats Prinsenbos, Grote Achterweg 15a, 2671 LR Naaldwijk. Vraag een locatiebeschrijving aan via 06 – 33 00 17 42, afdelingDelfland@knnv.nl. Er wordt tot ongeveer 12:30 uur geknot. Inlichtingen via afdelingDelfland@knnv.nl

7 - 10 november, 10.00 - 15.45 uur
Herfstcursus botanisch tekenen, Hortus Leiden

4-daagse cursus onder begeleiding van botanisch kunstenaar Anita Walsmit Sachs met als onderwerp het bestuderen van herfstbladeren en vruchten. Het schilderen van herfstkleuren in de technieken; nat in nat en droge kwast techniek. Voor deze cursus is enige tekenvaardigheid vereist. €275, aanmelden via website.