14 februari - 9 april
Bloembollententoonstelling Hortus Leiden

Bloembollen staan centraal met een kleine tentoonstelling. Dit keer over wat gewoonlijk oneerbiedig 'bijgoed' wordt genoemd: alle bollen die geen tulp, narcis of  hyacint zijn. Bij deze expositie gaat het om de details - wat zijn die bloeiende bollen prachtig van dichtbij! www.hortusleiden.nl

19 november 2016 - 29 oktober 2017
Expositie Uyt Eygen Ervarentheyd

Op zaterdag 19 november 2016 is in het Zeeuws Museum in Middelburg een tentoonstelling geopend over het levenswerk van Johannes Goedaert (1617-1668). Deze stadgenoot die 400 jaar geleden is geboren, was niet alleen een kundig fijnschilder maar ook entomoloog avant la lettre.

METAMORPHOSIS NATURALIS

Terwijl Goedaert zich gedurende zijn leven bekwaamt in het fijnschilderen, wordt hij een meester in het nauwkeurig waarnemen van gedaanteverwisselingen bij vliegen, maden, rupsen en kevers. Ieder stadium - van eitje, via rups en pop tot vlinder - fascineert hem. Drieëndertig jaar lang kweekt, bestudeert, tekent en beschrijft Goedaert de wonderlijke insectenwereld. Aan het eind van zijn leven legt hij zijn ontdekkingen en bevindingen vast in zijn driedelige boek Metamorphosis Naturalis. Het bevat de vroegste vermeldingen in woord en beeld van meer dan honderd insectensoorten die voorkomen in Zeeland en Nederland. Zo legt Goedaert met zijn werk een basis voor wat later een eigen vakgebied zou worden: de entomologie. Meer informatie.

11 februari - 14 mei
De Stinzenstruin in 2017

Op een tiental landgoederen en tuinen van states, stinzen, en stijlvolle eeuwenoude monumentale panden in en buiten Friesland is de stinzenflora te bewonderen. In februari bloeien de Sneeuwklokjes al en Sterhyacint, Longkruid, Holwortel en Bostulp zijn slechts een paar voorbeelden van deze voorjaarsbloeiers. Elke stinzenplant bloeit op haar eigenwijze tijd, geen seizoen is gelijk en daarom is er de Stinzenflora-monitor waar je kunt zien wanneer wat waar bloeit. Dit is een goed hulpmiddel bij het plannen van een bezoek aan deze terreinen (actuele bloeigegevens www.stinze-stiens.nl/stinzenflora-monitor/). De Stinzenflora-monitor geeft wekelijks actuele informatie over Stinzenflora in Nederland en is actief van 11 februari - 14 mei 2017 op de website http://www.stinze-stiens.nl/stinzenflora-monitor/

Lees hier veel meer over de stinzenstruin!

4 maart, 10.00 - 16.00 uur
Landelijke Dag Vlinderstichting, Wageningen

Thema: Een klimaat voor vlinders en libellen. Voor vlinders en libellen is de kwaliteit van hun natuurlijke omgeving heel belangrijk. De Vlinderstichting probeert te zorgen voor een goed leefklimaat. Maar sommige factoren zijn minder makkelijk te beinvloeden. Het klimaat, bijvoorbeeld. De verandering daarvan heeft gevolgen voor onze vlinders en libellen. Programma: www.vlinderstichting.nl/landelijkedag2017

Entree: € 9,50 (inclusief koffie en thee)

Lunch: € 7,50 (aanmelden voor de lunch mogelijk tot 23 februari)
Plaats: De Junushoff, Plantsoen 3 in Wageningen

3 - 5 maart
Studiedagen Natuurnabij Openbaar Groen, Grünberg, D.

Heel interessante studiedagen voor vakgenoten in binnen- en buitenland: 3 dagen uitwisseling van kennis- en praktijkervaringskennis in het Duitse Grünberg in de Bildungsstätte Gartenbau. Zie voor meer informatie het programma

11, 15 maart, 29 april, 27 mei, 10 en 24 juni
Open Moeras- en Stinzenplantentuin Westbroek

Wim en Marianne Baas, Kerkdijk 126, 3615 BJ Westbroek, tel. 0346-281485

11 maart
Diversen uit palettenhout

Oude paletten lenen zich bijzonder goed om te vertimmeren, bv. tot installaties waarin je kruiden of groenten kan kweken. Denk aan een kruidenrek, een plantenbak, een hangend of staand tuinelement. De lesgever, Pieter-Jan Lemmens, inspireert je met handige tips en helpt waar nodig. Opgave: www.hortus-ter-saksen.be

14 maart en 11 april, aanvang elke keer 20.00 uur
Ontmoetingen in Augustus

In de Watertoren van Villa Augustus vindt vanaf half februari een nieuwe reeks Ontmoetingen in Augustus plaats. Warme, inspirerende avonden vol filosofie, poëzie en… garnalen! Te gast zijn filosoof

Henk Oosterling, journalist Wouter Klootwijk met garnalenvisser Henk Buitjes, en schrijver-dichter Toon Tellegen met gitarist en componist Corrie van Binsbergen. Interessante gesprekken over woorden als daden, nieuws van onder water en de vervlechting van poëzie en muziek. Toegang: € 10,- per avond (inclusief drankje).

Adres: Oranjelaan 7, 3311 DH Dordrecht

Reserveren: Villa Augustus, 078-639 31 11

Meer informatie over het programma

18 maart
Tijd voor de stinzenplanten, Hortus Botanicus Amsterdam

Themarondleiding Hortus Botanicus Amsterdam, www.dehortus.nl/Themarondleidingen. De rondleidingen starten om 14.00 uur. Deelname € 3,50

Zondag 19 maart a.s., 10.00 - 17.00 uur
5e Groenmoesmarkt in Sint-Oedenrode

Markt voor natuurlijk (moes)tuinieren en eerlijk voedsel in het Streekbelevingscentrum Gasthuishoeve, Liempdseweg 31, 5492 SM Sint-Oedenrode (N.Br.). Ca. 80 Nederlandse en Belgische exposanten en bedrijven met een gevarieerd aanbod voor (moes)tuinieren en gezond leven en gratis moestuincabaret: Smoestuinshow. Meer informatie: www.groenmoes.nl, info@groenmoes.nl

26 maart, 14.30 - 16.00 uur
Sneeuwklokjes op Texel

Lezing door Nieteke Roeper in de Hortus Botanicus in Leiden.

In het grootste bosgebied van Texel, De Dennen, maar ook in vele andere bosjes, boerentuinen en parken,  bloeit in het vroege voorjaar een ijl tapijt van sneeuwklokjes. Nieteke Roeper vertelt hoe het bolgewasje op Texel terecht is gekomen en over wat er op bollengebied nog meer te beleven is op dit mooie eiland. Meer informatie.

29 maart t/m 1 april
STINZENPLANTENWEEK

Maak vanaf woensdag 29 maart, de dag waarop wij weer opengaan even een rondje door de tuin, de stinzenplanten zijn er altijd het eerst om ons en de bijen te verwelkomen. Vrijdag 31 maart en zaterdag 1 april is ook de theetuin open (verwarmd terras) met lekkere hapjes waar natuurlijk daslookpesto in verwerkt is.
Kwekerij De Beemd, Tuin & Theetuin, Oudendijk 25, 9989 EM Warffum, www.kwekerijdebeemd.nl, tel: 05954-424589, email: info@kwekerijdebeemd.nl (per eind maart, tot die tijd kwekerijdebeemd@hetnet.nl)

16 en 17 april (Pasen) + za./zo. 22 en 23 april, 11 - 17 uur
Opentuindagen Warande 'Bloeiende stinzenplanten'

De Warande is een schaduwtuin in de bossen van het landgoed Keppel in Laag Keppel bij Doetinchem. Hier wordt al 20 jaar geëxperimenteerd met stinzenplanten, schaduwplanten en bostuinieren: een nog vrij onbekende, historische én ecologische vorm van tuinieren onder oude bomen en struiken.

Opentuindagen van 11-17 uur met een lezing (bij mooi weer: rondleiding) om 14 uur door Trudi Woerdeman. Entrée voorjaar €4,- pp. incl. koffie/thee. Vaker komen om de metamorfose van onze stinzentuin mee te maken? Welkom! We bieden een abonnement aan voor €6,-. Met een abonnement heeft u onbeperkt toegang (incl. koffie) op onze opentuindagen in 2016! U kunt een abonnement aanschaffen via onze webshop. Adres: Jan de Jagerlaan 2, Laag Keppel, www.dewarande.nl

16 april, 14.00 uur
Heempark 's-Hertogenbosch, lente-excursie

Hopelijk precies op tijd om de Voorjaarsbloeiers te bekijken. We mogen aannemen dat Bosanemoon, Boshyacint, Speenkruid, Lelietje-van-dalen, Daslook en Hondsdraf in bloei staan. Hopelijk zijn de Sneeuwklokjes dan nog niet uitgebloeid. Omdat de bomen nog enigszins kaal zijn, zijn de vogels goed zichtbaar, neem dus een kijker mee. Warme kleding en stevige schoenen aanbevolen.

22 april, vertrek 6.00 uur
Vroege Vogelexcursie naar het Adriaan Tripbos

o.l.v. J. de Vries. Vertrek vanaf de parkeerplaats van de heemtuin, Nieuweweg 127, 9649 AH Muntendam. Meer info.

22 en 23 april, 11.00 - 16.00 uur
Voorjaarsevenement Haarlemmer Kweektuin

Bijzondere planten, heesters, zaden, tuinmaterialen voor elke soort tuin. Daarnaast kinderactiviteiten, informatie, terras. Kleverlaan 9, Haarlem. Info: 023-5114702

za./zo 29 en 30 april, 11 -17 uur
Wilde tulpen en late stinzenplanten

Opentuindagen De Warande,

zie hier voor verdere informatie en de activiteiten "Bloeiende stinzenplanten" eerder in april.

Zaterdag 29 april en zondag 30 april

Kom Lentetuinen kijken in o.a Groningen, wij doen ook mee met de Lentetuinenmarathon van 'Het Tuinpad Op'. Meer tuinen vind u op www.hettuinpadop.nl en over ons en de tuin meer op onze eigen website.

Kwekerij De Beemd, Tuin & Theetuin, Oudendijk 25 in Warffum www.kwekerijdebeemd.nl, tel: 0595-424589

7 mei, 13.00 - 15.00 uur
Workshop Maak je eigen biotoop

Onder begeleiding van het Groenlab maak je je eigen mini-ecosysteem in een fles. Eenmaal gemaakt heb je er bijna geen omkijken meer naar.

Info en inschrijving

7 mei, 10.00 - 18.00 uur
Plantenruilbeurs Hof ter Saksen, Beveren (B.)

Op deze plantenbeurs worden plantenliefhebbers in de gelegenheid gesteld hun planten te verkopen of te ruilen. Dat geldt zowel voor eenjarigen, vaste planten, struiken, bomen, water- en kamerplanten.

Meer info.

14 mei, 14.00 uur
Voorjaarsexcursie door het heemgroen

Mei-excursie vanaf de werkschuur van de heemtuin, Kale Jonkerpad in de Goudse Hout. Uiteraard veel aandacht voor het voorjaars-heemgroen. Meer informatie: www.heemtuingoudsehout.nl