v.a. 22 juni
Meten = weten!

Meten is weten! Dat wist wetenschapper Christoforus Buys Ballot al toen hij in 1854 op Sonnenborgh het KNMI oprichtte. In de tentoonstelling Meten = weten! Het observatorium van Buys Ballot kom je alles te weten over Buys Ballot, hoe hij het weer voorspelde en hoe de weerkunde zich daarna ontwikkelde. Bekijk het weer in de toekomst en doe zelf een weersvoorspelling met echte data uit het weerstation. Vanaf 22 juni a.s. op de Sonnenborgh. Bij de start van de zomer opent Sonnenborgh – museum & sterrenwacht een tentoonstelling over het weer. Sonnenborgh is hiervoor bij
uitstek de plek: hier richtte Buys Ballot het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KNMI) op en maakte hij als eerste in Nederland een weerbericht.

2017 is een uitgelezen jaar om deze tentoonstelling te openen: op 10 oktober 2017 is het 200 jaar geleden dat Buys Ballot geboren werd.
Meten = weten! is voor 8 jaar en ouder.

Sonnenborgh - museum & sterrenwacht, Zonnenburg 2, T: (030)- 820 1420, info@sonnenborgh.nl, www.sonnenborgh.nl,
Open: dinsdag t/m vrijdag 11.00-17.00 uur, zondag 13.00-17.00 uur.

29 juni t/m 31 augustus, elke dag v.a. 9.30 uur
Dodoens 500jaar! En andere zomeractiviteiten Plantentuin Meise

Op 29 juni is het exact 500 jaar geleden dat Rembert Dodoens werd geboren (1517 – 1585). Hij is één van de grootste plantkundigen van Vlaanderen en wijdde zijn leven aan onderzoek naar sterrenkunde, geneeskunde en de rol van geneeskrachtige planten. Hij publiceerde in 1554 de eerste editie van het Cruydeboeck, een boek met beschrijvingen van planten en hun toepassing.Ook in Plantentuin Meise huldigen we Doedoens! In juli en augustus kan je aanschuiven aan de grote zeshoekige picknicktafel, omringd door verschillende planten die in het Cruydeboeck beschreven staan. De zes zijden van de tafel verwijzen naar de zes delen van het Cruydeboeck. Bij elke plant staat een paneel met informatie over de plant: een copie van de originele tekst uit het Cruydeboeck en leuke weetjes. Ideaal om op een mooie zomerdag je eigen picknick mee te brengen en te genieten van een zomerse maaltijd aan de grote picknicktafel met zicht op het Kasteel van Bouchout. Meer informatie

11 t/m 20 augustus
Vleesetende planten in de Hortus Leiden

Van 11 tot 20 augustus 2017 staat de Hortus tien dagen in het teken van vleesetende planten. Venus vliegenvallen, bekerplanten en zonnedauw zijn slechts een selectie van de vele vreemde vleesetende planten die de Hortus rijk is. Voor kinderen is er een gratis speurboekje. Meer info

Zondag 27 augustus, 11.00 - 13.00 uur
Bijenexcursie

Meer weten over de harmonieuze wereld van het bijenvolk?

Bezoek de bijenexcursie in de Natuurtuin Goffert, Goffertweg 19, in Nijmegen. We starten om 11.00 uur met een inleiding en lopen daarna via de kruidentuin naar onze bijenstal.

De excursie is gratis te bezoeken.

8 september, 9.30 - 16.00 uur
Congres Ecologisch Groenbeheer

Buginn, design for nature, organiseert in samenwerking met Vakgroep Wilde Weelde het Congres Ecologisch Groenbeheer: “Kansen en mogelijkheden in de hedendaagse leefomgeving voor de biodiversiteit van berm en plantsoen”. Vrijdag 8 september 2017 in de Tuinen van Appeltern.

16 + 17 september en 14 + 15 oktober
Sterke Bollen Dagen op de Warande, Laag Keppel

In de herfst organiseren wij op De Warande in Laag-Keppel onze Sterke Bollen dagen met verkoop van ons bekend assortiment stinzen- en verwilderingsbollen. Wilt u meer weten over de toepassing van dit soort bloembollen kom dan langs! Om 14 uur is er een lezing én er wordt natuurlijk doorlopend advies gegeven (door Jan willem en Toto) over de toepassing van deze bloembollen. Dit najaar geeft tuinarchitect Trudi Woerdeman een lezing (14 uur) over verwilderingsbollen op het landgoed Venbergen. Hier hebben wij in opdracht van de bewoners vijf jaar geleden vele verwilderingsbollen aangeplant. In de lezing laat Trudi Woerdeman de ontwikkeling van toen tot nu zien.

De tuin is op de Sterke Bollen Dagen ook geopend; de stinzenplanten bloeien niet maar informatieborden vertellen welke soorten waar en wanneer bloeien.
Tijdens de Sterke Bollen Dagen is entrée gratis voor individuen en koppels. Tuingroepen betalen een kleine bijdrage voor de lezing: €4,- pp. I.v.m. de beperkte ruimte kan maximaal één groep per dag toegelaten worden; vooraf reserveren dus!
Let op: we hebben tijdens de Sterke Bollen Dagen niet ons gehele assortiment bij ons. Wilt u zeker zijn dat u alle soorten mee naar huis kan nemen? Bestel dan online, en kies voor “afhalen tijdens de sterke bollen dagen” in de winkelwagen. Meer informatie:http://www.sterkebollen.nl/sterke-bollen-dagen/

19 november 2016 - 29 oktober 2017
Expositie Uyt Eygen Ervarentheyd

Op zaterdag 19 november 2016 is in het Zeeuws Museum in Middelburg een tentoonstelling geopend over het levenswerk van Johannes Goedaert (1617-1668). Deze stadgenoot die 400 jaar geleden is geboren, was niet alleen een kundig fijnschilder maar ook entomoloog avant la lettre.

METAMORPHOSIS NATURALIS

Terwijl Goedaert zich gedurende zijn leven bekwaamt in het fijnschilderen, wordt hij een meester in het nauwkeurig waarnemen van gedaanteverwisselingen bij vliegen, maden, rupsen en kevers. Ieder stadium - van eitje, via rups en pop tot vlinder - fascineert hem. Drieëndertig jaar lang kweekt, bestudeert, tekent en beschrijft Goedaert de wonderlijke insectenwereld. Aan het eind van zijn leven legt hij zijn ontdekkingen en bevindingen vast in zijn driedelige boek Metamorphosis Naturalis. Het bevat de vroegste vermeldingen in woord en beeld van meer dan honderd insectensoorten die voorkomen in Zeeland en Nederland. Zo legt Goedaert met zijn werk een basis voor wat later een eigen vakgebied zou worden: de entomologie. Meer informatie.