9 februari t/m 12 mei
OndersteBoven van Stinzenplanten

Struinen langs stinzen, staten, buitenplaatsen en andere bijzondere monumentale woningen wordt bij steeds meer mensen een geliefde bezigheid in het vroege voorjaar. Al vanaf half februari kleuren de eerste voorjaarsbloeiers, stinzenplanten, de winterse landgoederen en parktuinen. Het stinzenflora seizoen loopt zeker tot half mei. Geen seizoen is gelijk en daarom is er de Stinzenflora-monitor waar je kunt zien wanneer wat waar bloeit. Dit is het vijfde jaar dat de Stinzenflora-monitor online is, een hoogtepunt! De Kalender in deze monitor is vanaf 9 februari online en geeft wekelijks actuele informatie over Stinzenflora in Friesland en elders in Nederland: https://www.stinzenflora-monitor.nl. Daar staat ook informatie over de vele voorjaarsactiviteiten, die de deelnemers aan de Stinzenflora-monitor organiseren: rondleidingen voor groepen, (foto)cursussen, open tuindagen en arrangementen (Dekema State, Martenastate, Stinze Stiens).

5 en 19 maart, 9 april en 7 mei, aanvang elke keer 20.00 uur
Ontmoetingen in Augustus

In de Watertoren van Villa Augustus vindt vanaf begin maart een nieuwe reeks Ontmoetingen in Augustus plaats. Inspirerende avonden vol kunst, natuur, literatuur en muziek met interessante gesprekken over taal, melancholie en verwondering, de intelligentie van planten, Darwin in Dordt en de kunst van opmerkzaamheid.

Toegang: € 12,50 per avond (inclusief drankje) Adres: Oranjelaan 7, 3311 DH Dordrecht. Reserveren: Villa Augustus, T. 078-639 31 11 Meer informatie over het programma is hier te vinden.

v.a. 30 maart t/m 8 september
Cursus Teleflora

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland (KNNV) organiseert de cursus Teleflora Starters.

Dit is een cursus waarin beginners

• Leren kijken, voelen en ruiken aan de flora
  • Leren omgaan met een eenvoudige determinatietabel
  • Leren zoeken naar meer informatie op internet
  • De kenmerken van de grote plantenfamilies leren kennen

Lees hier verder

Zondag 31 maart, 10.00 - 16.00 uur
Natuur- en Levende Tuinendag

Op de Natuur- en Levende Tuinen-dag kun je ideeën opdoen en advies inwinnen om je tuin tot leven te brengen! Je kunt deze dag alles ontdekken over het natuur- en diervriendelijk inrichten van je tuin of balkon, maar dat is nog lang niet alles. Op het terrein staan op dezelfde dag ook MAKS' Biomarkt, met biologische en duurzame (streek)producten, en Raphaëlla's Natuurmarkt.

Lees hier meer. Stichting MAK Blokweer, Kloosterhout 1-2, 1695 JC Blokker, 0229- 266344, info@mak-blokweer.nl, www.mak-blokweer.nl/activiteiten/levende-tuinen-markt.

woe. 20 - zo. 31 maart, 10.00 - 17.00 uur
Helleborustijd

Tijdens de openingsweken in maart op woe. t/m za. biedt De Kleine Plantage naast een uitgebreid sortiment vaste planten, een gevarieerde selectie cultivars van vooral Helleborus orientalis.

Open van 10.00 - 17.00 uur. Gratis toegang.

Kwekerij De Kleine Plantage, Handerweg 1, 9967 TC Eenrum, 0595-491604, www.dekleineplantage.nl, info@dekleineplantage.nl

30 en 31 maart, 10.00 - 17.00 uur
Voorjaarsprikkels

De biologische rozenkwekerij De Bierkreek uit Zeeland en Kwekerij De Kleine Plantage zorgen voor een keur aan oude en moderne struik- en klimrozen en een mooie selectie clematissen. Van der Plancke uit Hummelo komt met een enorme diversiteit aan zaden. Er zijn snoeidemonstraties en er is voorlichting over het tuinonderhoud door Rense Renkema. Priska bakt.

Open van 10.00-17.00. Gratis toegang. Kwekerij De Kleine Plantage, Handerweg 1, 9967TC  Eenrum, 0595-491604  www.dekleineplantage.nl    info@dekleineplantage.nl

5-6-7 april a.s.
Voorjaars Opendeurdagen Ecoflora

Noteer alvast dat de lente-opendeurdagen van Ecoflora, die dit jaar doorgaan op 5,6 en 7 april. Het wordt een feestelijke editie want zij vieren dan hun 25- jarig bestaan!!! Meer info volgt.

Ecoflora, Ninoofsesteenweg 671, 1500 Halle, België, tel.:+32(0)2.361.77.61,

info@ecoflora.bewww.ecoflora.be

Zaterdag 4 en zondag 5 mei, 10.00 - 17.00 uur
Bos en bollen

Hein Meeuwissen, de expert in bollen, knollen en wortelstokken brengt een uitgelezen selectie. De nadruk ligt op zomerbloeiende bol- en knolgewassen. Kwekerij Arborealis heeft zich de laatste jaren zeer nadrukkelijk georiënteerd op het zogenaamde voedselbos. Micha Wieland en Sietske Metz nemen o.a. planten die tot het voedselbos behoren mee. Priska bakt. Gratis toegang.

Kwekerij De Kleine Plantage, Handerweg 1, 9967TC  Eenrum, 0595-491604, www.dekleineplantage.nlinfo@dekleineplantage.nl

Vrijdag 7 en zaterdag 8 juni
Open Tuinen Neerrijnen 2019

Bezoek de tuin van Juke Hudig! Rond haar huis, de voormalige bakkerij, ligt haar tuin met heel veel rozen, vaste planten en eenjarigen. In haar atelier exposeert Juke o.a. haar ‘tuin’-pastels.
Ook zijn kaarten, boeken en posters van haar werk te koop. De tuin van Juke Hudig is niet geschikt voor rolstoelen en rollators, vanwege de zeer smalle paden. Locatie: Achterstraat 7, 4182 CD Neerrijnen, 0418-652098, info@jukehudig.nl, www.jukehudig.nl
Koffie, thee en lunch: alleen verkrijgbaar in “Het Stroomhuis”, Van Pallandtweg 1, Neerijnen. Wij vragen u te parkeren bij het Stroomhuis. Kom liever op de fiets!

June - july - september 2019
Wildpainting Courses 2019

Get a taste of the Wildpainting courses for 2019!

With great pleasure I hereby present the art courses that are now scheduled for this year. We will again be at some amazing locations to make art: at Bize-Minervois in France and on three different islands: Skye in Scotland, and the Swedish islands Öland and Sydkoster. The art course on Skye will be co-taught with environmental artist Caroline Dear who will guide you in artmaking with local materials. I look forward to seeing you at any one of these upcoming courses. Warm welcome! Jan van Boeckel Look here for more information