18 april 2017

Wilgendag

Zaterdag 8 april j.l. kwam een flinke groep van exact 50 mensen (meer pasten echt niet in de fluisterboot!) bijeen op het Biesboschmuseum-eiland bij Werkendam. Oase-lezers en -vrienden uit de verschillende 'bloedgroepen' van Stichting Oase verkenden, onder leiding van twee uiterst deskundige gidsen, Arnout

Zwaenepoel (Vlaamse Biesbosch- en wilgendeskundige uit Brugge)

en Theo Muusse (SBB boswachter), de Biesbosch!

Na een uitgebreide wandeling door het vlakbij gelegen Salicetum (Wilgentuin) langs velerlei wilgensoorten, -rassen en -cultivars , met heel geduldige antwoorden op de vele vragen en ook de nodige cultuurhistorische achtergrondinformatie gingen we rond het middaguur naar de gereedliggende fluisterboot om met dezelfde kenners ook 5/4 uur door de Biesbosch te varen. Wilgen, wilgen, wilgen, alles grootser, een ander perspectief vanaf het water; veel ruimte, ruige bossferen (geen oerbos, leerden we gauw!) maar ook details dichtbij: beversporen, ijsvogelnesten, dotterbloemen. Dan toch ook de twee zeearenden in de verte maar vooral de rust en ontspanning van een stille boottocht.

Daarna wandelden we nog een kilometer of 4 via dijkjes door een nabijgelegen natuurontwikkelingsgebied. Veel dode bomen, restanten van vroeger gebruik van het gebied, sinds kort vrijgegeven voor spontane natuurontwikkeling. Nu al vogel- en insectenrijk, de eerste pioniers uit het plantenrijk, spannend hoe die ontwikkeling verder zal verlopen!

Daarna had nog iedereen de gelegenheid het moderne museum over de Biesboschcultuur en -natuur te bezoeken en/of uit te rusten op het ruime, zonnige terras.

Tegen 17 uur (sluitingstijd) vertrok de grote groep uitgebreid afscheid nemend in alle windrichtingen van de Lage Landen (er waren ook 9 Vlaamse deelnemers). Een compacte, heel leerzame excursie, met heel veel kennisuitwisseling uit de praktijk, maar ook bijvoorbeeld kijken hoe Jan van Schaik een fluitje uit een wilgentak toverde... zulke excursies mogen we wel regelmatig weer organiseren, lijkt ons...

Fotoalbum

PS voor wie nog meer van wilgen wil weten:  https://sites.google.com/site/dewilgenzoeker/home