Stichting Oase

Stichting Oase is een beweging voor vrienden van natuurrijke tuinen, parken en plantsoenen in Nederland en Vlaanderen, actief op de raakvlakken van natuur-tuin-cultuur-kunst, op velerlei schalen en locaties, haast altijd gedreven, soms  groots, maar liefst wel kleinschalig en zeker binnen de menselijke maat.

Hoe blijven we in beweging?

Waarom Oase??

Velen van ons ervaren hun favoriete natuurrijke tuin of park als een weldadige, vruchtbare OASE in een vaak nogal levenloze, steriele woon- en werkomgeving. Vandaar de naam. Die waaide langs via Wim Niemantsverdriet die in 1991 heemparkcollega's uit Eindhoven om een passende associatie voor de naam van ons tijdschrift vroeg.

Stichting Oase is een ANBI

Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. Meer weten over ANBI en onze ANBI status?

NIEUWS

29 oktober 2017
ReŁnie cursisten Ecohovenier

Vrijdag en zaterdag, 15 + 16 september 2017, vond op Texel de eerste reünie van oud-cursisten van de opleiding ecologisch hovenier plaats. Ca. 40 mensen - deelnemers van tot nu toe 5 afgeronde edities, de vaste docenten Heilien Tonckens en Marcel Rekers, de mede-organisatoren /initiatiefnemers van de cursus, Marianne van Lier en Willy Leufgen - genoten op de beide dagen fietsend en wandelend in 4 kleinere groepen van de unieke natuur- en cultuurdiversiteit van het waddeneiland. Op vrijdag fietsten en wandelden ook twee vertegenwoordigers van de opleidingspartner TerraNext mee over het eiland. En natuurlijk hadden we, tegen elke voorspelling in, behoorlijk geluk met het weer!

Verder lezen »

25 april 2017
Thijsse's Hof

Thijsse's Hof zoekt nieuwe beheerder/hovenier per 1.6.2017.

Kijk voor meer informatie op de website van Thijsse's Hof, www.thijsseshof.nl. In de vacature is inmiddels voorzien. Lees hier meer over de nieuwe beheerder, Johan Görtemöller.

18 april 2017
Wilgendag

Zaterdag 8 april j.l. kwam een flinke groep van exact 50 mensen (meer pasten echt niet in de fluisterboot!) bijeen op het Biesboschmuseum-eiland bij Werkendam. Oase-lezers en -vrienden uit de verschillende 'bloedgroepen' van Stichting Oase verkenden, onder leiding van twee uiterst deskundige gidsen, Arnout

Zwaenepoel (Vlaamse Biesbosch- en wilgendeskundige uit Brugge)

en Theo Muusse (SBB boswachter), de Biesbosch!

Verder lezen »