24 oktober 2014

Springzaad Excursie Lelystad

Tijdens deze excursie, 29 oktober a.s., georganiseerd door Stichting Springzaad in samenwerking met de regio Flevoland bezoeken we het Belevenissenbos (grootste speelbos in Nederland) en twee groene schoolpleinen, alle drie in Lelystad.

• Het Belevenissenbos in Lelystad bestaat sinds 2012 en is met 40 hectare het grootste speelbos in Nederland. Het is een speelbos met 7 kilometer aan waterlopen, meer dan 100 gecertificeerde speelelementen, kilometers aan routes, begrazing door paarden en bushcamps. Het beheer wordt door de vrijwilligers van Stichting Het Belevenissenbos Lelystad uitgevoerd. Men is op dit moment bezig het speelbos als zwemwaterlocatie goedgekeurd te krijgen. (www.belevenissenbos.nl; www.facebookcom/belevenissenbos)
  • Basisschool ’t Schrijverke heeft sinds een aantal jaar een natuurspeelplek die ingericht is met veel natuurlijke materialen als wilgentenen en boomstammen. Sinds afgelopen jaar is de school samen met leerlingen druk bezig om schooltuintjes in te richten.
  • Montessorischool De Wildzang: Met het schoolplein ‘natuurlijk spelen’ heeft basisschool De Wildzang in 2011 met succes meegedaan aan de landelijke wedstrijd ‘Wie ontwerpt de meest kindvriendelijke, groene, duurzame speelplek?’. Het buitenterrein rond de school is zo ontworpen dat alle kinderen in hun eigen staat van ontwikkeling een spelvorm kunnen vinden. Het schoolplein en de ‘natuurlijk spelen’ elementen zijn geheel geïntegreerd.

Ochtendprogramma: Het Belevenissenbos
10.00 – 10.30
Inloop met koffie en thee
Scoutinggebouw Belevenissenbos (Veldweg 98 8231 SB Lelystad)
10.30 – 12.30
Introductie

•  André Rijsdorp, voorzitter Stichting Het Belevenissenbos Lelystad, vertelt over het ontstaan van het Belevenissenbos, het huidige gebruik, samenwerking met de scouting, speelwater en veiligheid.
  • Erna van de Wiel, Staatsbosbeheer
  • Rob Koetsier, boswachter

Rondleiding en struinen over het terrein, onder leiding van André Rijsdorp en Rob Koetsier (boswachter Staatsbosbeheer)
Lunch
12.30 – 13.30
Lunch in scoutinggebouw Het Belevenissenbos

Middagprogramma: Schoolpleinen in Lelystad
14.00 – 16.00
Excursie langs 2 schoolpleinen in Flevoland

• Basisschool ’t Schrijverke (Wold 22-15, 8225 AZ Lelystad)
  • Montessorischool De Wildzang (Kamp 3905 8225 HA Lelystad)

Het bestuur van Springzaad en regio Springzaad Flevoland organiseren samen deze excursie in en rond Lelystad.
Kosten en aanmelding
U kunt zich voor deze excursie aanmelden via: info@springzaad.nl

Uiterlijke aanmelddatum: zondag 26 oktober

Kosten voor de hele dag, inclusief lunch:
€ 40,- voor vrienden en partners van Springzaad
€ 60,- voor overige geïnteresseerden
(Meer info c.q. aanmelden voor vriend- of partnerschap: http://www.springzaad.nl/vriend-of-partner-worden)
Heeft u vragen over de excursie, dan kunt u contact opnemen met:

• Margriet Brouwer, regionaal consulent Springzaad Flevoland / 06-29117367
  • Anne Remmerswaal, bestuur Stichting Springzaad; anneremmerswaal@gmail.com / 06 54398642