Natuurtuin'De Robbert'

Vinkenlaan/Kemenadelaan
Helmond
www.sre.nl/nmch

Kees Lütkemeijer. Tel. O492-524449.

Inlichtingen kunt u ook krijgen op het Natuur- en Milieucentrum Helmond, ’t Cour 32, 5701 MP Helmond,

Zaterdags het hele jaar door van 9-12 uur.

Daarnaast op vier of meer zondagen is de tuin gratis toegankelijk voor een wandelingetje. Deze zondagen worden regelmatig gepubliceerd in de wijkbladen.

De open 3e zondagen vallen in de maanden april, mei, juni, juli van 13-17 uur. Soms ook de 2e zondag van augustus.

De natuurtuin, gelegen in het noorden van Helmond grenst aan een nieuwbouwwijk en wordt omzoomd door weilanden en het natuurgebied De Bundertjes.

Openbaar vervoer: vanaf NS-station Helmond, bus richting Eeuwsels, eerste halte Harmoniestraat.

Fietsverhuur: NS-station Helmond, 0492-523333.

Gratis. Honden zijn niet toegestaan.

In 1983 werd met de aanleg van deze ca. 2 ha grote natuurtuin begonnen in een bestaand natuurgebied.

De in hetzelfde jaar opgerichte Stichting Natuurtuin Helmond (SNH) zorgde in de hierop volgende jaren voor aanleg en inrichting van de volgende tuin- en landschapselementen: een waterpartij met aangrenzend moerasgedeelte, een dijk, hakhout-elzenbosjes, struweel, een houtwal, een haagbeukenhaag, droge en natte hooilanden, akkers, enkele bospoelen, een bloemrijke berm, ruigten, een mutsaard (houtstapel bij boerderijen), een instructietuin, een vlinder- en een bijendrachtplantentuin.
In 2009 werd in de Natuurtuin een nieuwe Bijenstal met sedumdak geplaatst. Deze bijenstal is onder leiding van Egbert Touw en met subsidie van de Provincie en het Prins Bernhard Fonds gerealiseerd. Egbert Touw zet zich in voor de honingbij, die bedreigd wordt door de Varoa mijt. De bijenstal is ook gemaakt voor de vele leerlingen, die de tuin bezoeken en heeft een gang voor educatieve doelen.
Na een periode van aanleg- en inrichtingswerkzaamheden richt zich de aandacht van de vrijwilligers van de SNH tegenwoordig vooral op het beheer én de natuureducatieve mogelijkheden van hun project. Hiervoor is men ook een samenwerkingsverband met het voormalige Milieueducatief Informatiecentrum Helmond aangegaan. De educatieve activiteiten die door het nu geheten Natuur- en Milieucentrum Helmond aangestuurd worden, zijn hoofdzakelijk gericht op scholen en bestaan uit een kabouterpad, waterprojecten en het werken in moestuintjes.

In de jaren 1990 is er een paddenpoel gegraven, een kruidentuin aangelegd en werd een onderkomen, genaamd: “Kale Jonker”, voor en door de vrijwilligers gebouwd.

Groepsrondleidingen zijn mogelijk na telefonische afspraak: 0492-526215 en bij de voorzitter Kees Lütkemeijer

tel. 0492–524449.
Er staan naambordjes bij een aantal planten en in de tuin zijn folders verkrijgbaar.