MEC-tuin

Reigerskamp 197
3607 HK Maarssen
www.milieudienstnwu.nl/nme

Mevr. C. Hakkert, educatief medewerkster 0346-554406, fax: 0346-238576.

De tuin is altijd toegankelijk.

De educatieve tuin ligt aan de westelijke rand van Maarssen, dicht bij de snelweg A2.

Openbaar vervoer: NS-station Maarssen, vandaar is het nog 20 min. lopen, of NS-station Utrecht CS, buslijnen 37 en 38 richting MEC, halte Valkenkamp-Spechtenkamp, dan nog ca 10 min. lopen.

Gratis. Honden zijn niet toegestaan.

De 0,1 ha grote tuin is rondom het MEC aangelegd. Het is dan ook een educatieve tuin, waar niet alleen de schooljeugd iets kan leren, maar ook de individuele bezoeker. In deze kleine tuin zijn verrassend veel biotopen en landschapselementen te vinden zoals, twee stapelmuurtjes, zandtuin, composietentuin, groenten- en kruidentuintje, stinzentuin, loofbos, vogelbos, kleine beestjestuin (ontdektuin), composthoop, takkenhoop, bosrand, vlindertuin, drie graslandjes (voedselrijk, hooiland en voedselarm grasland), schermbloementuintje, lipbloementuintje en vijver. Het water uit de vijver bestaat uit kwelwater. Typische indicatoren voor kwelwater zijn bijvoorbeeld krabbescheer en blaasjeskruid.

Het intensieve beheer wordt door vrijwilligers uitgevoerd; de gemeente verzorgt de hagen en paden. Naast de educatieve tuin is kinderboerderij ‘Otterspoor’ gelegen.

Bij de planten en de 15 tuinvakken staan naambordjes. Er is een overzichtsbord met informatie en er zijn twee folders verkrijgbaar.

Met name in het voorjaar zijn er verschillende activiteiten te beleven in de tuin; variërend van een spannende spoorzoekertocht, tot een kunstproject.

Openingstijden documentatiecentrum MEC: woensdag van 13.30-16.30 uur.