Heemtuin Wilhelminaplantsoen

Bertus van Herwaarden, 0228-322887,

MEC: 0228- 320310

Elke dag van 8 - 17 uur.

De heemtuin ligt binnen de stadsmuren van Enkhuizen in het Wilhelminaplantsoen.

Openbaar vervoer: NS-station Enkhuizen, 10 min. lopen.

Gratis. Honden aan de lijn.

Fietsen niet toegestaan.

Het Wilhelminaplantsoen is in 1934 aangelegd als een werkverschaffingsproject en ingericht volgens Engelse landschapsstijl. Sterke landelijke elementen worden afgewisseld met zeldzame aanplant en exotische bomen.

Een hertenkamp met glooiende graasweide en een waterpartij, geven een exclusieve uitstraling aan het park. Tussen de strak gelijnde beplanting en waterpartijen ligt de Heemtuin met een oppervlakte van circa 0,5 ha.

De aanleg van deze tuin is in 1996 gerealiseerd en is sterk afgestemd op natuurontwikkeling. De tuin geeft een bescheiden beeld van de inheemse natuurlijke biotopen en de veelzijdige flora en fauna in de regio. Er wordt getracht een zo groot mogelijke variatie aan te brengen met elementen als verschraalde grond, een poel met kleine moeraszone, akkertjes, bloemenweitjes, dode boomstammen en kalkrijke stenen muurtjes. Deze grote verscheidenheid draagt gezamenlijk zorg voor een weelderige bloei van bloemen, struiken en gewassen die in de bloeimaanden een grote aantrekkingskracht op dier en mens uitoefenen.

Tevens wordt deze tuin door de gemeentelijke plantsoenendienst gebruikt, om te experimenteren met natuurvriendelijke groenbeheertechnieken.

Er wordt gebruik gemaakt van afvalmateriaal als puin voor muurtjes en verharding, takken waar rillen van worden gemaakt, boomstammen voor muurtjes en begrenzing van de paden en houtsnippers voor de paden. Hierdoor is er veel variatie in bloemen, insecten, vlinders, vogels, mossen en paddestoelen.

Grenzend aan de tuin is een Milieu Educatief Centrum (MEC De Witte Schuur) gevestigd. De heemtuin wordt regelmatig gebruikt voor educatieve activiteiten met scholen en andere doelgroepen.

Voor meer informatie over activiteiten of andere vragen kunt u hier terecht. Info: 0228-320310.

De Heemtuin is ook voor minder-validen (rollator, rolstoel) goed toegankelijk.