Heemtuin Sloterpark

1064 GW Amsterdam
www.heemtuin.amsterdam.nl

F.P. La Crois, voorzitter: 06-26730324

en E. Otten: 06-15422996 (voor natuurrondleidingen)

De tuin is altijd toegankelijk.

De heemtuin ligt in Amsterdam-West ten westen van de Sloterplas nabij kinderboerderij Sloterpark en natuurspeeltuin De Natureluur.

Bereikbaarheid met het openbaar vervoer: Tram 7 (halte eindpunt), tram 13 (halte Troelstralaan) en tram 14 (halte eindpunt).

Fietsverhuur: NS-station Amsterdam-Sloterdijk, 020-6848409.

Met de auto: Je kunt parkeren bij de openbare parkeerplaatsen bij de eindhaltes van de trams (zie boven) of in de wijk, bijvoorbeeld in de omgeving van het Confuciusplein.

Let op: Je kunt niet met de auto het park in!

Gratis. Honden aan de lijn.

Begin jaren 1960 werd rondom de Sloterplas (ontstaan door zandwinning) een groot park van 91 ha aangelegd. De westelijke oever van de plas bleef vanwege gebrek aan financiële middelen in eerste instantie zoals het was. Hier ontwikkelde zich spontaan een ruig gebied met wilde planten, riet en wilgen.

Uit een enquête bleek, dat bewoners en wandelaars hier liever een heemtuin en een kinderboerderij zagen, dan een conventioneel park met asfaltpaden en gazons.

In 1975 werd met de aanleg van de heemtuin begonnen. Tijdens de Nationale Boomplantdag in dat jaar werden de eerste bomen geplant. Daarna werd er voor veel hoogteverschil gezorgd en enkele grondsoorten – veen, zand, klei, mergelkalk – werden aangevoerd, zodat uiteindelijk in zeer gevarieerde milieuomstandigheden een keur aan plantensoorten kon worden ingezaaid en geplant.

Ondertussen is hier op 1,5 ha een afwisselend geheel van bos op humeuze grond, vennetjes, plasoevers, rietlanden, een heideveldje en mergel- en duingebied ontstaan, doorkruist door een spannend padennet (deels werden slijtpaden geaccepteerd).
Verrassend is de grote hoeveelheid takkenrillen en gestapelde boomstammetjes langs de paden. Tezamen met te gebruiken zand, bladeren en stenen, afkomstig van ‘groencollega’s’ en van bewoners uit de wijk, is dit een praktijkvoorbeeld van hergebruik. Via een vlotbrug (sleutel bij de beheerder) is een eiland te bereiken; dit is een kweekplaats van wilgentenen en kruiden. In de tuin komen bijzondere soorten voor zoals de paarse schubwortel, geelwitte ossentong en de eenbes.

Heemtuin Sloterpark werd decennia beheerd door William Fröhn, later bijgestaan door enige vrijwilligers in opdracht van stadsdeel Nieuw-west. Sinds juni 2014, na de pensionering van William Fröhn, is de heemtuin een vrijwilligersproject.

Er zijn groepsrondleidingen na telefonische afspraak mogelijk.