Heemtuin Rucphen; de Brabantse Natuur en landschapstuin

Baanvelden 12
4715 RH Rucphen
www.heemtuinrucphen.nl

Mans de Jong, 0165-343014.

Ma t/m vr van 9-16 uur. Zo van 13-16 uur, verzorgd door vrijwilligers van Stichting Vrienden Heemtuin Rucphen.

De data van de 25 à 30 zondagmiddagen worden gepubliceerd.

De heemtuin ligt in het westen van Noord-Brabant, 7 km ten oosten van Roosendaal. De tuin ligt aan de noordrand van het kerkdorp Rucphen en heeft een opvallende overbuurman: de Skidôme.

Openbaar vervoer: NS-station Roosendaal, buslijn 112 halte Munnikenheidecollege, dan nog 15 min. lopen (richting Vijfsprong).

Fietsverhuur: NS-station Roosendaal, tel. 0165-537228.

€ 2,50.

Honden en andere huisdieren zijn niet toegestaan.

Met de eerste werkzaamheden rond de aanleg van de heemtuin in Rucphen werd in 1981 begonnen. De bestaande landschappelijke beplanting was uitgangspunt voor de verdere inrichting van de tuin.

De tuin maakt onderdeel uit van het enige overgebleven en nog redelijk in tact zijnde kleinschalige stukje Rucphen. Hier is nog te zien hoe onze voorouders de heide hebben ontgonnen en deze omzetten in kleine perceeltjes cultuurgrond. Kleine bosjes, bomengroepen en alleenstaande bomen vormen samen met zandweggetjes een cultuurhistorisch monument met grote natuur- en landschapswaarde.

De wilde-bloementuin toont een afspiegeling van het Brabants landschap met daarin zijn wilde bloemen en zijn bezoekers van omstreeks 1950 en 1960.

Vanaf 1985 is aan de verdere aanleg van de tuin gewerkt. In een aantal jaren werd de 2,25 ha grote tuin ingericht en beplant.

Een vennek, waarin o.a. veenmosvorming, veenpluis, lavendelheide, rijsbes, beenbreek en gagel een gunstige groeiplek vonden en een compleet beekstelsel met natte en vochtige leefgebieden werden aangelegd.

De aanzet tot een hakhoutbosje, eikenberkenbos, sleedoornstruweel en houtwallen is gegeven door de aanplant van passende houtige gewassen en het aanbrengen van de juiste hoogteverschillen. Voor soorten van stuifzand was de weg vrij om zich te vestigen.

Verder werden er twee korenvelden, een ‘Olle weggeske’ met voorjaarsbloemen, een heide en een hoogstamfruitboomgaard met vlinderweide eronder aangelegd.

Ook zijn er vier poelen met veel kikkers, padden en vier soorten salamanders.

Met stenen, afkomstig van een oud varkenskot, werd ’t Muurke’ gemetseld en op het dak van Ut Gebouwke’ zijn in 1995 zonnepanelen geplaatst.

In de zeer fraaie heemtuin, ook wel ‘Hof van de Glimlach’ genoemd, is er rekening mee gehouden, dat men vanaf de paden die tussen de 21 verschillende leefgebiedjes slingeren, de ruim 350 soorten planten en vele dieren goed kan observeren.

De aanleg en het onderhoud van de tuin werd en wordt uitgevoerd door mensen van de Sociale Werkvoorziening gevestigd in Roosendaal.

Groepsrondleidingen zijn mogelijk na afspraak en worden verzorgd door vrijwilligers van Stichting Vrienden Heemtuin Rucphen.

In het sinds 2007 verbouwde en aangepaste Gebouwke is een mogelijkheid voor beeld en geluidspresentatie. Ook zijn er tentoonstellingen te bekijken. Er zijn boeken en tijdschriften ter inzage en er is een educatieve hoek met o.a. computers. Tevens zijn er ecologische dranken als koffie, thee en fruitsapjes verkrijgbaar. Ook is een mogelijkheid tot zadenkoop.

In de tuin staat een plattegrond en er is een gratis folder met plattegrond verkrijgbaar. Bij de planten staan naambordjes. Voor gehandicapten zijn er speciale rolstoelen en een speciaal toilet beschikbaar. Na de verbouwing in 2007 zijn er een sedumdak en een grote flora en fauna muur gerealiseerd. Bovendien is er een bolle spiegel op het sedumdak geplaatst zodat bezoekers het sedumdak vanaf de grond kunnen bekijken.

In 2010 is er, in het kader van maatschappelijke stage, een steile bosrand en een kleine steile oever langs het venneke gemaakt die als nestelplaats voor insecten, oeverzwaluw en ijsvogel kan dienen.