Heemtuin Hortus Zelandiae

www.terramaris.nl

Erik Speksnijder, 0118-582620.

15 april t/m oktober: dagelijks van 10:00-17:00,

november tot 15 april: woensdag t/m vrijdag 12:00-16:00, zaterdag en zondag van 12:00-17:00 en in de schoolvakanties van 12:00-17:00

Terra Maris ligt zo’n 2,5 km ten noord-westen van Oostkapelle op het eiland Walcheren bij kasteel Westhove in het duingebied De Manteling. De parkeerplaats voor Terra Maris ligt aan de achterzijde van het kasteel, langs de Domburgseweg. Looptijd: 5-10 minuten.
Openbaar vervoer: vanaf NS-station Middelburg, buslijn 52 richting Domburg, halte Domburgseweg, looptijd ± 3 minuten. Fietsverhuur: NS-station Middelburg, 0118-612178.

Inclusief toegang tot museum Terra Maris. Museumjaarkaarthouders: gratis.

Volwassene: € 5,50, kind (4 t/m 15 jaar): € 3,25, goepskorting: (meer dan 10 p.) volwassene € 4,25 en kind € 2,75.
Donateurs van Stichting Het Zeeuwse Landschap betalen halve prijs.

Aan de noordwestkust van het eiland Walcheren ligt in het duingebied De Manteling kasteel Westhove. De oranjerie van het kasteel, ooit gebouwd om de uitheemse planten ’s winters tegen de gure Zeeuwse kou te beschermen, dient tegenwoordig als onderkomen voor het natuurhistorisch museum Terra Maris.

De tuin achter het museum, ontworpen door de tuin- en landschapsarchitecten Bosch en Slabbers, is sinds 1995 ingericht als landschapstuin. Negen thematuinen, in een groot vierkant gelegen, vormen de kern van de tuin: de akkertuin (met o.a. meekrap en vlas), de dijktuin (met o.a. langs de ‘zeezijde’ zeelasem en zeekraal), de moerneringstuin (hollebollig zilt grasland door het wegsteken van zout veen met o.a. zulte, schorrezoutgras en zilte rus), de krekentuin, de boerderijtuin, de duintuin, de watertuin, de vlindertuin en de insectentuin.
Verder vindt men er een vliedberg, hoogstamfruitbomen, een typisch stukje Zeeland: heggenlandschap met veedrinkput (met hier rondom o.a. rietorchis en grote ratelaar), verschillende graslanden, een openlucht leslokaal en een oude kasmuur met bewoning voor insecten (o.a. bevolkt door lathyrusbij en tuinbladsnijder).

De 2,2 ha grote heemtuin wordt omgeven door koningslinden. Jaarlijks worden foto’s, gedichten o.i.d. geëxposeerd in de tuin.
Het beheer, dat deels arbeidsintensief is, wordt uitgevoerd door drie vaste medewerkers (1 fulltime en 2 parttime) en enkele vrijwilligers.

Van mei t/m augustus wordt er iedere woensdagmiddag een rondleiding van ± anderhalf uur door één van de tuinmedewerkers gegeven. Vooraf even aanmelden.

Verder zijn rondleidingen mogelijk op verzoek.

Bij de planten en thematuinen staan informatiebordjes.

Bij de balie van het museum is een folder met plattegrond verkrijgbaar, waarmee de bezoeker zelfstandig de tuin in kan. In het museum zijn een vaste en een wisseltentoonstelling te bezichtigen over het ontstaan en de natuur van Zeeland.

In het lunchcafé zijn koffie, thee en kleine consumpties verkrijgbaar.
De tuin en het museum liggen op loopafstand (5 minuten) van het Noordzeestrand.