Heempark Tenellaplas

Duinstraat 12a
3235 NK Rockanje

J. A. Dijkhuizen, beheerder bezoekerscentrum, 0181-483909

Tuin: van zonsopgang tot zonsondergang.

Bezoekerscentrum: van mei t/m augustus en tijdens schoolvakantiesdagelijks van 10 - 16.30 uur.

Maandagmorgen gesloten.

Het gehele jaar ieder weekend van 10 - 16.30 uur en op woensdagmiddag van 13.00 tot 16.30 uur.

De ingang van het heempark ligt naast het bezoekerscentrum van het Zuidhollands Landschap.

Openbaar vervoer: vanaf NS-station Rotterdam CS met de metro naar Spijkenisse, hier overstappen op ZWN buslijn 103, halte Berkenrode, dan nog ca. 20 min. lopen (wegwijzers).

Eenmalig bezoek is gratis, wel even aanmelden bij het bezoekerscentrum. Honden zijn niet toegestaan.

Heempark Tenellaplas (3 ha) bestaat uit een fraaie duinplas, gelegen tussen afgegraven binnenduinhellingen, die tot enkele meters boven het grondwater reiken.

De naam van Cees Sipkes, een van de heemtuinpioniers in Nederland, is onverbrekelijk met dit heempark verbonden. Hij begon met de aanleg van ‘zijn’ instructief plantsoen in 1948, nadat hij al heel veel kennis en ervaring had opgedaan met het kweken van wilde inheemse planten in zijn kwekerij ‘De Teunisbloem’ in Overveen en met het aanleggen en beplanten van Thijsse’s Hof (in 1925).

Al voor de aanleg en zeker ook daarna kwam tot ieders verrassing het teer guichelheil (Anagallis tenella) massaal voor in het gebied. Dit inspireerde Sipkes tot de naamgeving van het heempark: Tenellaplas.

Hij maakte van het heempark in de loop van de jaren een botanisch juweeltje. Hij leidde er veel excursies en werkte er nog tot op hoge leeftijd.

Het sfeervolle geheel van water- en moerasvegetaties, natte duinvalleien, droge duinen en duinbos/stinzenmilieu herbergt een groot deel van de Nederlandse duinflora, maar ook bijzondere planten uit andere districten zijn er te vinden.

Van april tot september bloeien er o.a. 14 soorten orchideeën, enkele gentiaansoorten, parnassia, duinroosje, vleugeltjesbloem, grote wilde tijm, engelse alant, maretak… Een klein stukje wordt regelmatig afgeplagd om plaats te bieden aan pioniervegetatie zoals vetblad en teer guichelheil. Om muurplanten als muurvaren, steenbreekvaren, tongvaren en muurbloem een plekje te geven, is een kleine ruïne van een voormalig duinhuisje in het park neergezet en is er een muurtje van oude bakstenen gebouwd.

Een boomgaard met hoogstamrassen en bloemenweiden vlakbij maken ook nog deel uit van het terrein, dat tegenwoordig beheerd wordt door medewerkers van de Stichting Het Zuidhollands Landschap en een groepje enthousiaste vrijwilligers.

Als speciale voorzieningen voor dieren zijn op het heemparkterrein een bijenstal geplaatst en verschillende paddenpoeltjes gegraven.

Groepsrondleidingen zijn na telefonische afspraak mogelijk. Bij de ingang van het park staat een algemeen informatiebord.

In het bezoekerscentrum Tenellaplas kunt u een tentoonstelling over het heempark en de duinen met hun beheer bezichtigen. Er is ook een uitgebreide groenwinkel met veel boeken, tijdschriften e.d.

Het centrum is eveneens beginpunt van wandelroutes door de prachtige duinen van Oostvoorne. Tevens is er een folder Duinen van Voorne verkrijgbaar.