Educatieve tuin Papendrecht

Matenaweg 1
3356 LS Papendrecht
www.nvwa.eu

Leen den Ouden, tel. 078-6153280.

De tuin is altijd toegankelijk (terrein SBB).

Het Educatief Streekcentrum Alblasserbos ligt ten noordoosten van Papendrecht aan de rand van het Alblasserbos even ten westen van Wijngaarden.

Openbaar vervoer: NS-station Dordrecht, bus Papendrecht, halte Oostpolder, dan ca. 30 min. lopen.

Fietsverhuur: NS-station Dordrecht: 078-6146642.

Gratis. Honden zijn niet toegestaan.

Tijdens de voorbereidingen van de bouw van het Educatief Streekcentrum Alblasserbos werd snel duidelijk dat het streekcentrum niet los gezien kon worden van een educatieve tuin; de bezoeker zal zelf de natuur moeten zien, moeten ruiken en genieten van de flora en de fauna.

Met het doel de bezoeker de landschapselementen te tonen van de Alblasserwaard, werd in nauw overleg met Staatsbosbeheer door de heer Leen den Ouden een ontwerp gemaakt.

Van 1999 t/m 2002 werd de tuin aangelegd door een aantal leden van de vereniging Natuur- en Vogelwacht ‘De Alblasserwaard’ (NVWA) te Papendrecht.

In de 1500 m² grote tuin zijn nu te vinden: een heemtuin met planten van de Alblasserwaard, een hooiweide (met mogelijkheid uit te groeien tot blauwgrasland), griend, een eendenkooi, een donk, een wiel met vlonder, een pestbosje (het vee dat stierf aan een epidemie werd zo ver mogelijk van de boerderij begraven), een sloot met terrasoever, een voorbeeld van boerderij-erfbeplanting, een hoogwaterpaal en een kruidentuin.

Er zijn veel voorzieningen voor dieren getroffen; zo is er een vleermuizentunnel en vleermuiskasten, een ooievaarsnest, een paddenpoel, een insectentuin, een insectenmuur, een kleine-beestjespad, een zoogdierenonderkomen en zijn er broedhopen voor ringslangen en draden aan elektriciteitspalen voor zwaluwen.

Tevens is een labyrint en een zithoek ingericht.

Het beheer van de tuin wordt uitgevoerd door leden van de vereniging.

Rondleidingen, gegeven door IVN-gidsen, zijn op aanvraag mogelijk, 0184-412618. Het is ook mogelijk een rondwandeling via bordjes en een routebeschrijving (verkrijgbaar in het centrum) te maken.

In het streekcentrum zijn wisseltentoonstellingen. Boeken en tijdschriften zijn er ter inzage en te koop. Koffie, thee e.d. zijn verkrijgbaar.

De openingstijden van het streekcentrum zijn:

vanaf 1 april t/m 30 september: dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur,

vanaf 1 oktober t/m 30 maart: woensdag van 12-16 uur, zaterdag van 10-17 uur. Andere dagen op afspraak.