Educatieve Natuurtuin Goffert

6532 AA Nijmegen
www.natuurtuingoffert.nl

Marion de Bont, 024-3541729, fax: 024-3553709

De tuin is altijd toegankelijk.

De natuurtuin ligt aan de rand van het Goffertpark.

Openbaar vervoer: NS-station Nijmengen, stadsbuslijn 8, eerste halte Muntweg.

Fietsverhuur: NS-station Nijmegen, 024-3229618.

Gratis. Honden zijn niet toegestaan.

De 1 ha grote tuin werd met behulp van een ‘natuurtuin-plan’ in 1983 op het terrein van een voormalig gemeentelijk speeltuintje aangelegd. Het plan werd ontwikkeld door een vrijwilligersgroep, waaronder hoveniers en biologen.

In de natuurtuin zijn op verschillende grondsoorten de volgende biotopen gecreëerd: arm en rijk grasland, heide, arm en rijk struweel, een kleimoeras, een zandven en een ruigtegebied.

Een hakhoutwal met vlechtheg en een fraaie muur, akkertjes, een kruidentuin en een bijenstal vormen de meer cultuurlijke elementen van deze educatieve natuurtuin.

Een rijke flora – o.a. zand- en karthuizeranjer, zonnedauw – en het bijbehorende insecten- en vogelleven hebben zich hier ondertussen ontwikkeld.

Zowel kleinschalig natuurbeheer als ook het intensievere wied-, schoffel- en spitwerk worden voornamelijk uitgevoerd door een gesubsidieerde kracht en een groep vrijwillig(st)ers. Daarnaast verzorgen twee ID-krachten en vrijwillig(st)ers natuureducatie in de tuin. In 2000 is een natuurtuinhuis gebouwd.

De Stichting Educatieve Natuurtuin Goffert legt de nadruk op natuureducatie en –voorlichting aan het basisonderwijs.

Er staan bordjes bij de biotopen en er is een algemeen informatiebord bij de ingang. Men heeft natuurpaden uitgewerkt en beschikt over les- en documentatiemateriaal.