De Kruidhof

9285 NE Buitenpost
www.dekruidhof.nl

Mevr. K. Hoogterp, 0511-541253, fax 0511-541077

Van begin april tot begin oktober:

di t/m za van 10-17 uur, zo van 12-17 uur.

De Kruidhof ligt op 5 min. loopafstand van het NS-station en het busstation Buitenpost.

Volw € 4,50; kind 0 t/m 4 jaar gratis onder begeleiding;

kind 5 t/m 12 jaar € 2,-.

Groep (min. 15 pers.) en 65+ € 3,50.

Honden aan de lijn.

De Kruidhof

De Kruidhof in Buitenpost (ruim 3 ha) werd begin jaren 1930 opgezet als proeftuin voor het kweken van geneeskrachtige planten. Tot een echte doorbraak in de teelt van deze kruiden is het echter nooit gekomen: de concurrentie uit landen als Hongarije en Joegoslavië bleek te groot.

In 1970 ontwierp de afdeling Farmacognosie van de Rijksuniversiteit Groningen een nieuw tuinplan. Sindsdien is de Kruidhof uitgegroeid tot de grootste kruidentuin van Nederland en de enige botanische tuin in Friesland. Als zodanig is deze tuin een belangrijk plantenmuseum met 2000 plantensoorten, gegroepeerd in een 17-tal tuinen en meerdere collecties.

In een parkachtige sfeer vinden bezoekers een grote geneeskrachtige kruidentuin, een meditatietuin, een historische kloostertuin, een verzameling oude cultuurgewassen, een culinaire kruidentuin, een rosarium, een fruithof, de Berenburg-border, een vijver met petgat, bijbelse plantencollectie, een verfplantencollectie, de muziektuin, een vlindertuin, de varenhof, een school- en beestjestuin, een bostuin met bosbeek en stinzenplanten en de heemtuin.

Het heemtuingedeelte, waarin men kan kennismaken met de Friese flora, bestaat voornamelijk uit een vijver met water- en oeverbeplanting en overgangen naar bloemrijke borders.

De ondergrond en de toplaag zijn zo schraal mogelijk gemaakt (eens per jaar maaien en afvoeren), waardoor de heemtuin steeds soortenrijker is geworden. Daarbij is getracht verschillende milieus te creëren. Hogere zandgronden en lagere natte veengebieden liggen op enkele meters afstand van elkaar.

In het lagere natte hooiland treft u bijvoorbeeld ronde zonnedauw, rietorchis en moeraswespenorchis, Spaanse ruiter en grote ratelaar aan.

Het arbeidsintensieve beheer wordt uitgevoerd door medewerkers werkzaam in het kader van de sociale activering, vrijwilligers en stagiaires.

Rondleidingen voor groepen op aanvraag.

Verschillende arrangementen zijn beschikbaar, evenals het ‘trollenpad’ voor kinderen en het ‘kabouterpad’ voor de kleintjes.

Nieuw is de in 2010 aangelegde educatieve speeltuin.

In het tuincafé zijn koffie, thee, gebak ,soep en broodjes verkrijgbaar. ’t Winkeltsje biedt een collectie boeken, folders en wandelgidsen, evenals geschenken die met kruiden of botanie te maken hebben.

De Kruidhof verkoopt bijzondere planten en zaden uit de eigen kwekerij.

De tuinen zijn goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers en men kan een rolstoel reserveren. Er is een invalidentoilet aanwezig.