Commelinhof

Vechtensteinlaan
Maarssen
www.ivnvechtplassen.org

Indien u meer informatie wenst over de Commelinhof kunt u contact leggen met de werkgroep via het e-mailadres commelinhof@ivnvechtplassen.org.

In spoedgevallen (schade, gevaarlijke situaties) kunt u bellen met Erik Broeke, 0346-572577, of de gemeente Stichtse Vecht, 0346-254000.

De Commelinhof is open op zondagmiddag, 13.30 – 16.30 uur, in de bloeiperiode van de meeste stinzenplanten. Afhankelijk van de strengheid en de lengte van de winter begint de openstelling in de 2e helft van februari en de openstelling eindigt eind mei. Bij erg slecht weer zijn de paden en trappetjes glad en blijft de Commelinhof om veiligheidsreden dicht. Een aantal paden zijn helaas te smal voor rolstoelen of looprekken.

De Commelinhof vindt u in de westelijke hoek van het park Vechtenstein in Maarssen-dorp. U loopt het park in bij de ingang aan de Van Lingelaan. U volgt dan een paar honderd meter de laan van oude suikeresdoorns tot u aan de rechterzijde de ingang van de Commelinhof ziet.

Uw fiets kunt u bij de ingang van het park stallen.

Komt u met de auto, parkeer dan op de parkeerplaats bij de Vechtensteinlaan (programmeer uw navigatieapparaat op Vechtensteinlaan 1). Vanaf de parkeerplaats loopt u 50 meter naar de eerder genoemde parkingang.

De stadsbus GVU, lijn 36 brengt u tot 150 meter vanaf de genoemde parkingang. U moet dan uitstappen bij halte Maarsseveensevaart en in zuidelijk richting lopen.

De toegang is gratis evenals de rondleiding door, of de informatie van de vrijwilligers. Zij proberen de kosten te dekken door de verkoop van opgepotte stinzenplanten voor uw tuin. Een vrijwillige bijdrage aan het beheerbudget is uiteraard welkom. Daarvoor staat een bus in het tuinhuisje.

De Commelinhof is een stinzenplantentuin in het park Vechtenstein in Maarssen en bestaat sinds 1992. In het vroege voorjaar, de bloeitijd van de meeste stinzenplanten is de tuin te bezoeken, tijdens de openingsuren of op afspraak. Naast heel veel soorten stinzenplanten vindt u in de tuin ook een groot aantal inheemse bos- en schaduwplanten, waarvan sommigen zeer zeldzaam. De tuin is zo natuurlijk mogelijk aangelegd in een deel van een bestaand parkbos en is uw bezoek meer dan waard.

Het beheer van de tuin is sinds 1992 in handen van de vrijwilligers van de Werkgroep Milieu Maarssen. Wies Dekkers, Cees Dekkers en vooral Jan en Joke Wolters, waren de drijvende krachten voor wat betreft het beheer van de hof en het rondleiden van bezoekers. Jan Wolters heeft veel deskundigheid opgebouwd over natuur in het algemeen en het stinzenmilieu in het bijzonder. Door zijn gedegen onderzoek en publicaties is veel bekend geworden over waardevolle natuur in en om Maarssen. Die verworven kennis is bepalend geweest voor het behoud van ecologisch, landschappelijk en cultuurhistorisch waardevolle terreinen in de 2e helft van de vorige eeuw. Zonder Jan en ‘zijn’ werkgroep had Vechtenstein wellicht niet meer (in zijn volle omvang en kwaliteit) bestaan. Eind 2010 is het beheer overgedragen aan de natuurgidsen van IVN Vecht & plassengebied

Een stenen tuinhuisje wordt gebruikt door de tuinbeheerders als onderkomen en infocentrum.